برای تهیه خط مشی بازارهای رقابتی، یک شرکت باید درباره رقبای خود اطلاعاتی را جمع آوری کند، مراحل اصلی تجزیه و تحلیل رقبا به شرح ذیل می باشد.

شناسایی رقبای شرکت

تمام شرکت هایی که کالا یا خدمات مشابه ای ارائه میدهند در دسته رقبا قرار می گیرند. بطور مثال شرکت ایرانخودرو میتواند شرکت سایپا را رقیب خود فرض کند. یا می تواند تمامی سازندگان خودرو در ایران را رقیب خود فرض کند. و یا حتی می تواند فراتر رفته و تمامی شرکت های خودرو ساز خارجی که در ایران به فروش خودرو میپردازند را رقیب خود فرض کند. در یک مفهوم جامع تر می توان رقبای شرکت ایرانخودرو را تمام شرکت‌هایى دانست که کالاهاى تولیدیشان تأمین‌کننده خدمات مشابهى است. در این حالت، رقباى ایراخودرو نه فقط تولیدکنندگان اتومبیل، بلکه سازندگان موتورسیکلت، دوچرخه و کامیون و بارى نیز هستند.

تجزیه و تحلیل رقبا

تعیین اهداف رقبا

اصولا اهداف رقبا با توجه با اندازه ، تاریخچه، مدیریت فعلی و … مشخص میگردد. هدف اکثر رقبا به حداکثر رساندن سود است و تمام فعالیت های آنها نیز بر همین اساس برنامه ریزی می شود. اما باید توجه داشت که شرکت‌ها به دنبال سود کوتاه‌مدت هستند و یا سود بلند مدت و این دو نوع سود باهم فرق مى‌کند. این در حالیست که هدف بعضى دیگر از رقبا به جاى به‌حداکثر رساندن سود، تأمین رضایت مشتری می باشد. بدین ترتیب هر شرکت ممکن است اهداف گوناگونی داشته باشد که با توجه شناخت اهمیت شرکت های رقیب نسبت به اهدافش می توان دریافت که آیا شرکت رقیب از وضعیت کنونی خود راضی است و یا قصد تغییر دارد.

شناسایی و تحلیل خط مشی های رقبا

هرچه خط‌مشى شرکت ها به هم نزدیک تر باشد، رقابت بین آنها نیز فشرده‌تر خواهد بود. یک شرکت برای شناسایی و کامل خط مشی رقبا باید جزئیات خط‌مشى‌هاى تحقیق و توسعه، تولید، خرید، امور مالى و سایر خط‌مشى‌هاى شرکت رقبا را مورد بررسى و مطالعه قرار دهد.

ارزیابی نقاط ضعف و قوت رقبا

شرکت باید نسبت به جمع‌آورى اطلاعات کلیدى و باارزش درباره تحلیل هر یک از رقباى خود اقدام کند. با این اطلاعات، شرکت نسبت به اهداف رقبا، خط‌مشى‌ها و عملکرد آنان در این مدت آگاه مى‌شود. بهترین نوع کسب اطلاعات، جمع آوری اطلاعات از مشتریان در خصوص رقباست.

برآورد الگوهای واکنشی رقبا

واکنش رقبا با توجه به تحلیل خط مشی و اهداف آن متغیر میباشد. در بعضى از صنایع، شرکت‌هاى رقیب، داراى هم‌زیستى مسالمت‌آمیز هستند و در بعضى از صنایع، رقبا همواره در حال جنگ با یکدیگر هستند.

انتخاب و تحلیل رقبا برای حمله / گریز

همانطور که پیشتر گفته شده بود هرچه خط‌مشى شرکت ها به هم نزدیک تر باشد، رقابت بین آنها نیز فشرده‌تر خواهد بود، لذا حمله بیشتر به سمت شرکت هایی صورت میپذیرد که خط مشی نزدیکی به هم دارند. همچنین بیشتر شرکت ها به رقبای ضعیف حمله میکنند چون میدانند شرکت رقیب توان دفاع یا واکنش را ندارند.

برای صاحبان کسب و کار

در دنیای بازاریابی تحلیل و شناخت رقبا اهمیت بسیاری دارد زیرا با شناخت رقبا علاوه بر اینکه نحوه ارائه خدمات و کیفیت کالاهای خود را افزایش میدهید میتوانید از برنامه های آتی رقبا با خبر شده و نسبت به خط مشی آن ها استراتژی های لازمه را پیاده سازی کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.همچنین نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۱ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید