مهمترین کار در مبحث برنامه ریزی استراتژیک، تجزیه و تحلیل موقعیت فعلی واحدهای استراتژیک (محصولات یا خدماتی که شرکت از آن ها تشکیل شده است) می باشد.این تجزیه تحلیل برای فهم دقیق مصرف منابع مالی برای بخش هایی که به سرمایه گذاری احتیاج دارند یا حذف بخش هایی که ضررده هستند صورت می پذیرد.از بین روش های معروف جهت تجزیه و تحلیل، روش ارزیابی ماتریس BCG از گروه مشاوران بوستون از محبوبیت خاصی بین صاحبان کسب و کار برخوردار می باشد که به ماتریس رشد-سهم معروف می باشد.

در این روش واحدهای استراتژیک شرکت بر اساس ماتریسی با محور افقی سهم نسبی بازار و محور عمودی نرخ رشد بازار به چهار گروه تقسیم می شوند.

ماتریس BCG

چهار گروه ماتریس BCG:

علامت های سوال

محصولات یا خدماتی از شرکت که  برخوردار از رشد زیاد و سهم نسبی کمی در بازار هستند، محصولات یا خدمات این بخش برای توسعه شرکت و به روز ماندن در تغییرات بازار در حال رشد ضروری هستند زیرا ممکن است در آینده باعث پیشتازی و رشد نقدینگی شرکت شوند.

ستاره های درخشان

این بخش شامل فعالیت ها یا محصولات یا خدماتی از شرکت می شوند که در آن صنعت هم رشد زیادی دارند و هم سهم خوبی از بازار را در اختیار دارند، این بخش اصولا در کوتاه مدت نیاز به سرمایه گذاری زیاد دارند.

گاوهای شیرده

رشد کم اما سهم نسبی زیادی از بازار را در اختیار دارند. آن ها منابع مالی اصلی شرکت هستند و نیاز به سرمایه گذاری بیشتری ندارند، بازارهایشان با ثبات است و حاشیه سود بالایی دارند.

سگ های هار

این بخش هم سهم کمی از بازار را دارد و هم رشد کم، ممکن است سود مالی که کسب می کنند سر به سر باشد، اما انتظار رشد از آنها نباید داشت.

برای صاحبان کسب و کار

در دنیای بازاریابی تجزیه و تحلیل واحد های استراتراتژیک و تخصیص منابع از اهمیت بالایی برخوردار هستند که نیازمند شناخت کافی از وضعیت موجود بازار را ضروری می سازد. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.همچنین نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۱ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *