انواع ثبت‌های حسابداری

همیشه در یک واحد اقتصادی لازم است که تمامی اسناد و رویدادهای مالی ثبت شود تا از عواملی چون تغییر، تحریف و یا گم شدن این اطلاعات و اسناد جلوگیری شود. برای آشنایی بیشتر با انواع ثبت‌های حسابداری پیشنهاد می‌کنیم که در این مقاله از شرکت راهکار تجارت بهراد با ما همراه باشید.

انواع ثبت‌های حسابداری

به طور کلی در حسابداری ۶ نوع ثبت اصلی تعریف می‌شود که هرکدام از آن‌ها حسابداری‌ مخصوص به خود را دارند و عبارتند از:

– ثبت‌ حسابداری شرکت‌های خدماتی

– ثبت حسابداری شرکت‌های بازرگانی

– ثبت حسابداری شرکت‌های تولیدی و صنعتی

– ثبت حسابداری شرکت‌های پیمانکاری

–  ثبت حسابداری شرکت‌های دولتی

– ثبت حسابداری شرکت‌های وارد کننده یا اعتبارات اسنادی

در ادامه ۶ ثبت اصلی و پرکاربرد این شرکت‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. ثبت حسابداری سند خرید و فروش

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع ثبت‌های حسابداری، ثبت اسناد و معاملات مالی در خرید و فروش است که براساس میزان تأثیری که برروی معادلات حسابداری می‌گذارند تحلیل می‌شوند. اسناد خرید و فروش معمولاً در شرکت‌های بازرگانی که خرید و فروش زیادی در آن انجام می‌شود وجود دارد.

حساب‌های مربوط به اسناد خرید و فروش:

  • حساب خرید

از این نوع حساب برای زمانی که کالایی به قصد فروش خریداری می‌شود استفاده می‌‌کنیم. به یاد داشته باشید که ماهیت این حساب بدهکار بود و همیشه در ثبت سند حساب نیز بدهکار است.

  • حساب برگشت از خرید و تخفیفات

وقتی کالای خریداری شده را مرجوع می‌کنیم از این نوع حساب استفاده می‌کنیم. ماهیت این حساب بستانکار بوده و همیشه در سند حساب‌ها بستانکار می‌شود.

  • حساب فروش

از این نوع حساب برای زمانی که کالای خریداری شده را به فروش می‌رسانیم استفاده می‌کنیم. ماهیت این حساب بستانکار بوده و در سند حساب‌ها نیز همیشه بستانکار می‌شود.

  • حساب برگشت از فروش و تخفیفات

وقتی کالای به فروش رسیده مرجوع می‌شود و یا از فروشنده تخفیف گرفته می‌شود از این نوع حساب استفاده می‌کنیم. ماهیت این حساب بدهکار بوده و در سند حساب‌ها نیز همیشه بدهکار ثبت می‌شود.

۲. ثبت حسابداری حقوق و دستمزد

ثبت حسابداری حقوق و دستمزد یکی از مهم‌ترین بخش‌های انواع ثبت‌های حسابداری است که در هر شرکتی و واحد اقتصادی‌ آن بایستی اطلاعاتی در آن مورد وجود داشته باشد.

حساب‌های مربوط به حقوق و دستمزد:

  • حقوق پایه

حقوق پایه میزان حداقل حقوقی است که به هر کارگر تعلق دارد و هرسال طبق بخش نامه‌های ابلاغی از طرف وزارت کار به شرکت‌ها داده می‌شود.

  • اضافه کاری

به تعداد ساعاتی که کارگر به صورت اضافه از ساعت کاری به کار مشغول است اضافه کاری گفته شده و طبق رعایت موازینی که از سوی وزارت کار داده می‌شود بایستی برای محاسبه آن هر ساعت کار عادی در ۱/۴ ضرب شود.

  • حق مسکن

یکی از مزایای اجباری که از طرف شرکت‌ها باید به کارگر داده شود حق مسکن بوده و کارفرما بایستی علاوه بر حقوق آن را ماهیانه پرداخت کند.

  • حق بن و خوارو بار

حق بن و خوارو بار نیز مانند مسکن اجباری بوده و کارفرما بایستی آن را هر ماه علاوه بر حقوق به کارگر پرداخت کند.

  • حق اولاد

طبق قانون کار باید برای هر اولاد به میزان ۳ برابر حقوق پایه حق اولاد به کارگر تعلق بگیرد. برای دریافت این حق لازم است که کارگر حداقل ۲ سال سابقه بیمه داشته باشد.

  • حق مأموریت

زمانیکه کارگر در مأموریت به سر می‌برد باید حداقل به ازای هر روز مأموریت معادل ۲ روز حقوق حق مأموریت دریافت کند.

  • بیمه سهم کارفرما

هر کارفرما باید برای هر کارگر به میزان ۲۳٪ از حقوق و مزایا را پس از کسر کسورات قانونی، همراه با ۷٪ بیمه کارگری در لیست بیمه به سازمان پرداخت کند.

  • بیمه سهم کارگر

هر کارگری باید به میزان ۷٪ از حقوق و مزایای خود را، پس از کسر کسورات قانونی، توسط کارفرما در پایان هر ماه، همراه با لیست بیمه به سازمان پرداخت کند.

  • مالیات

طبق حقوقی که هر سال توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود، بخشی از حقوق از مالیات معاف اعلام شده و برای مابقی آن طی جدولی، مالیات با درصدهای مختلف تعیین می‌شود که حسابدار حقوق و دستمزد ضمن محاسبه این مالیات، طی لیست مالیات حقوق، هر ماهه نسبت به ارسال آن اقدام می‌کند.

  • مساعده

مساعده دریافتی هر شخص هرماه به عنوان کسورات حقوق، از کارگر کسر می‌شود.

  • وام

وام دریافتی کارگر که هرماه یک قسط از حقوق او کسر می‌شود.

  • حقوق پرداختی

خالص حقوق و یا حقوق پرداختنی به کسر کسورات حقوق از جمع حقوق و مزایای کارگر گفته می‌شود.

۳. ثبت حسابداری پیمانکاری

وقتی شرکت‌های پیمانکاری برای کارفرمایان کار انجام می‌دهند، کارکردشان به صورت ماهیانه در قالب صورتحساب به کارفرما ارائه می‌شود و طی مراحلی که از طرف کارفرما تعیین می‌شود صورت وضعیت یا به عبارتی درآمد صادر می‌شود.

مراحل ثبت حسابداری شرکت‌های پیمانکاری به این صورت است:

– شرکت در مناقصه و خرید اسناد مناقصه

– قبولی در مناقصه

– دریافت وام از کارفرما

– انجام هزینه در پروژه

– دریافت وام

۴. ثبت حسابداری صنعتی

شرکت‌های تولید کننده کالا از حسابداری صنعتی استفاده می‌کنند . این نوع شرکت‌ها مواد اولیه را به کالا تبدیل می‌کنند.

در شرکت‌های تولیدی حساب‌های زیر استفاده می‌شود:

  • مواد اولیه
  • دستمزد تولید
  • سربار تولید
  • کالای در جریان ساخت
  • کالای ساخته شده

انواع ثبت‌های حسابداری صنعتی به ترتیب به این صورت هستند:

– ثبت خرید مواد اولیه

– ثبت تبدیل مواد به کالای در جریان

– ثبت حقوق و دستمزد تولید

– انتقال دستمزد به کالای ساخته شده

– انتقال کالای در جریان به کالای ساخته شده

– انتقال کالای ساخته شده به فروش کالا

نکته/ به یاد داشته باشید که حساب‌های موجودی کالا، دستمزد تولید، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته شده از نوع حساب‌های دائم و با ماهیت بدهکار بوده و در دارائی‌های جاری قرار می‌گیرند ولی قیمت تمام شده کالای فروش رفته، جزو حساب‌های موقت و سود و زیان هستند.

  • ثبت حسابداری ارزش افزوده

وقتی ما کالایی را می‌خریم و از ما ارزش افزوده دریافت می‌شود بایستی از سایر حساب‌های دریافتنی یا به عبارتی از ارزش افزوده خرید استفاده کنیم، و زمانیکه کالا را به فروش می‌رسانیم و از مشتری ارزش افزوده دریافت می‌کنیم باید از سایر حسابهای پرداختنی یا ارزش افزوده فروش استفاده ‌کنیم. سپس با اتمام فصل و هنگام پرداخت ارزش افزوده، این دو حساب تمام شده و مابه التفاوت آن‌ها را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنیم.

ثبت آن نیز به صورت زیر است:

– سایر حسابهای پرداختنی (ارزش افزوده فروش)

– سایر حسابهای دریافتنی (ارزش افزوده خرید)

– بانک

  • ثبت حسابداری بازرگانی خارجی

حسابداری بازرگانی خارجی مربوط به شرکت‌هایی می‌شود که کالاهای خود را از خارج کشور وارد می‌کنند و بایستی طی مراحلی برای فروشنده خارجی پول ارسال کنند. در این نوع حسابداری مواردی که مربوط به حمل و گمرک می‌شود جزو قیمت کالای تمام شده محسوب خواهد شد. حسابی که در این نوع شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در دسته اعتبارات اسنادی است که ماهیت آن بدهکار و جزو دارائی‌های جاری محسوب می‌شود. همچنین هزینه‌هایی که برای کالا، پرداخت شده است در معین حساب اعتبارات قرار گرفته و شامل پیش‌پرداخت، هزینه حمل، هزینه گمرکی و … می‌شود.

ثبت حسابداری بازرگانی خارجی شامل موارد زیر می‌شود:

– هنگام گشایش اعتبارات

– هنگام ارسال پول به شرکت فروشنده

– هنگام هزینه‌های حمل از کشور مبدأ

همه حساب‌های کل در این نوع از انواع ثبت‌های حسابداری، ثابت بوده و تنها زمانیکه کالا به انبار مقصد می‌رسد معین آن‌ها تغییر می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید